SELAMAT DATANG

Wednesday, October 7, 2009

FITRAH BERAGAMA (HIDAYAH MILIK ALLAH)





Assalamualaikum..
buat semua teman2..dengan kesibukan ini dapt jugak mencuri sedikit masa untuk mencari kedamaian dan ketenangan..

setelah seronok berhari raya, kehidupan sebagai mahasiswa harus diteruskan. dalam perjalanan pulang ke kampus (dari kL ke Skudai), saya telah merancang dan dapat melihat gambaran jelas akan kesibukkan yang bakal dilalui dalam tempoh 3 minggu tmph kuliah sebelum memasuki alam study week..buka saja cuti raya, 4 assignment menanti untuk diserahkan disamping perlu dibentangkan tidak ketinggalan begitu banak ujian ke 2 yang perlu diduduki..bila balik raya banyak buku dan assignment yang di bawa bersama. teringat pulak zaman balik daripada mrsm masa tu dah dekat dengan spm..benarlah kata pepatah:
"if you fail to plan, you are plan to fail".
namun yang penting pada hemat saya ialah kita perlu berusaha bersungguh dan berserah yakni bertawakal kepada Allah. kerana sesungguhnya Allah menyukai hambaNya yang bertawakal kepadanya sebagaimana firmanNya dalm surah Ali Imran
"faizza azamta fatawakkal ala'wah"
yang bermaksud dan apabila kamu berazam maka bertawakal lah kepada Allah sesungguhnya Allah menyukai mereka yang bertawakal kepadaNya..



kita lupakan soal itu buat seketika, dalam kesibukkan hidup sebagai mahasiswa saya tertarik dengan satu kain rentang yang dipasang disekitar UTM bertajuk DISKUSI IMAN. Alhamdulillah sebab sem lepas dah pegi sem nie saya bertekad hendak pergi jugak walaupun dengan kesibukan yang ada. Program ini adalah anjuran JAWATANKUASA SAUDARA KITA (JKSK) UTM. mereka biasanya akan menjemput para MUKHALAF (yakni saudara kita yang dah lama memeluk ISLAM dan memahaminya). kebetulan pada program JUMAAT (2 oktober), saya ada perbincangan tentang gerak kerja suatu program yang bakal berlangsung pada esok hari. dikesibukkan itu, saya tetap pergi walaupun sedikit terlewat. speaker yang dijemput ialah Saudara Lim. beliau merupakan seorang bekas paderi yang diberi oleh Allah kekuatan dan hidayah untuk bersama-sama dijalan yang benar dan diredhaiNya yakni ISLAM.

saudara Lim ini sangat petah berkata-kata, menghafal begitu banyak hadis, dalil2 Al-Quran dan begitu banyak yang dikehauinya mengenai perbandingan agama. semasa mendengar perkongsian beliau saya sempat bermuhassabah diri. mengapa beliau yang baru memeluk Islam tidak sampai 20 tahun mampu menghafal begitu banyak Ayat keterangan Allah, hadis dan lebih mengetahui ISlam dari saya yang kini telah 20 tahun mewarisi Islam. saya merasakan kerana kita umat Islam hari ini merupakan pewaris ISlam jadi kita merasakan berada dalam suatu kondisi yang selesa dan tidak berusaha mendalami Islam secara mutlak. benar jugak kata-kata saudara Lim:

"siapa kita diawalnya tidak penting, kerana siapa kita diakhirnya adalah segalanya dan matlamat sebenar"

beliau mengulas dengan baik kata-kata itu dengan mengaitKan kepada 4 golongan manusia. golongan pertama Islam dan Mati dalam Islam. beliau mewarisi Islam dari kedua orang tuanya dan Alhamdulillah mati dalam keadaan beriman. golongan kedua, Islam di awalnya mati dalam kekufuran. pada awal kelahirannya beragama ISlam dan sebaliknya meninggal dalam kekufuran yakni kafir (keluar dari ISlam). golongan ketiga lahir sebagai bukan ISLAm dan Mati sebagai Musli. beliau berkata, dalam hidupnya dia dilahirkan sebagai bukan Islam tetapi sempat mendalami serta memahami Islam serta mendapat hidayah untuk berada dalam Islam serta mati dalam keadaan beriman. serta golongan terakhir lahir sebagai bukan Islam dan mati juga sebagai bukan ISlam. mereka selama hayatnya sempat memahami Islam tetapi enggan beriman kepada agama yang sebenarnya yakni Islam. jadi benar siapa kita diawalnya tidak penting kerana siapa kita di akhirnya adalah penting. adakah mampu mati dalam syahadah keimanan dan menjadi penhuni SYURGA ataupun sebaliknya mati dalam kekufuran dan mendapatg NERAKA sebagai habuan. wallahualam.

dipenghujung perkongsian saudara Lim, apabila ada soalan ditujukan beliau mampu menjawab dengan baik setiap persoalan yang ditujukan. tetapi saya tertarik dengan soalan yang diutarakan oleh seorang pelajar master kepada saudara Lim. apakah method dakwah sebenarnya kepada BUkan Muslim. saudar Lim telah mengupas kepada 3 perkara. pertama, kita perlu menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh meraka yang kita dekati. kedua terangkan kepada golongan bukan ISlam ini berkaitan akidah terlebih dahulu sebelum berkaitan feqah dan terakhir sekali, ikut tahap keimanan orang yang kita nak dakwah.



kesimpulannya, kita perlulah berdakwah kerana ia adalah tugas kita bersama dalam menegakkan daulah Islamiah. kepada kita golongan pewaris ISlam dari nenek moyang dan ibu bapa jangan mengambil mudah soal agama sebaliknya kita perlu mendalami dan menghayati ajaran Islam sebenar sebelum kita mampu berdakwah selepas itu. InsyaAllah


No comments:

Post a Comment